<p>Een gat dat twee jaar geleden is gemaakt in de wand van een bad.</p>

Een gat dat twee jaar geleden is gemaakt in de wand van een bad.

(Foto: Mirjam de Roode)

Slecht onderhoud in flat de Boshoek

  Nieuwsflits

Sinds Van ‘t Hof Rijnland Vastgoedmanagement het beheer in 2018 heeft overgenomen begint de flat De Boshoek aan de Prinses Beatrixlaan ernstige mankementen te vertonen, stellen bewoners. “Wij blijven als bewoners klagen en om hulp vragen, maar er wordt niets ondernomen”, zeggen Anneke Vreeswijk en Mirjam de Roode vol verbijstering.

Frans Limbertie

Rijswijk- Flat de Boshoek wordt omringd door een groene omgeving. Zo op het oog een keurig appartementencomplex met een ruime en schone hal bij binnenkomst. Mirjam woont er sinds 2012 en Anneke is drie jaar geleden hier gekomen. “Een fijne buurt en aangenaam om te wonen”, zegt Mirjam. “Het is goed centraal gelegen en er woont hier een mix van bewoners.” De flat kent een huismeester en die ziet erop toe dat alles goed gaat in het gebouw. De afgelopen drie jaar krijgt hij vrijwel geen feedback meer van de nieuwe beheerder en wordt hij aan zijn lot overgelaten. Op klachten en reparatieverzoeken, ook nadat ze 10 of 20 keer zijn ingediend, komt volgens hem ook geen reactie. Mirjam vindt het onbegrijpelijk. “De drie liften in het gebouw zijn ook al een jaar vrijwel continu buiten gebruik. Vaak twee tegelijk en soms zelfs allemaal! Al heel wat keren hebben mensen langdurig zelfs in de lift opgesloten gezeten. Sommigen kunnen hun woning niet verlaten voor boodschappen of voor een afspraak met de dokter, omdat ze al die trappen niet kunnen lopen. We zien dit als een ernstige beperking van hun vrijheid.” Het achterstallig onderhoud groeit en het gebouw verpaupert. Een van de boilers is al een jaar stuk. Anneke vult aan: “Als bewoners moeten we door die kapotte boiler regelmatig met lauw of koud water douchen. Als we kijken naar sommige appartementen zien we inmiddels de vreselijkste lekkages en schimmelplekken plus slecht werkende afzuigsystemen, met veel gezondheidsproblemen tot gevolg. Maar beheerder Van ‘t Hof Rijnland doet nog steeds niets en verschuilt zich achter UCP II, de investeringsmaatschappij en eigenaar van De Boshoek. Deze geeft geen geld voor reparaties, claimt de beheerder.” Mirjam vertelt dat bewoners vaak in de kou zitten, zoals laatst met de kerst. Ze vervolgt: “Verder wordt ons gesommeerd om vage en hoge naheffingen te betalen, zonder inzage in de feiten. Van ‘t Hof Rijnland wil warmtemeters van Techem in de woningen plaatsen. Dit bedrijf en deze meters staan zeer slecht bekend; gebruikers krijgen vaak heel hoge naheffingen en belanden zelfs in rechtszaken. Het televisieprogramma Radar heeft hier recentelijk aandacht aan besteed. Wij hebben geen enkel vertrouwen in deze meters en dit bedrijf. Dat beheerder Van ‘t Hof Rijnland dit ten koste van alles toch wil doordrukken is voor ons niet te bevatten. De servicekosten voor deze flat zijn hoog, de kosten voor de 4 kamerflats zijn in 2,5 jaar tijd al driemaal met veertig euro omhooggegaan.” Mirjam en Anneke die duidelijk benadrukken namens alle bewoners te spreken, zijn een actie gestart. Ze hebben een zelf opgezet klachtenformulier aan alle bewoners gezonden, dat maar liefst 105 keer is ondertekend en aan de beheerder gestuurd. “Zo zou er een nieuwe boiler komen, alleen is de vraag wanneer? De property manager van Van ‘t Hof Rijnland heeft al laten weten voorlopig niets te gaan doen met de klachten die op alle 105 formulieren staan. Stuurt u maar opnieuw een mailtje, zegt ze. Schandalig! Wij pikken dit niet en daarom hebben we de media gezocht. De volgende gang wordt dus de rechtsgang”, zeggen Mirjam en Anneke vol overtuiging. Namens Van ‘t Hof Rijnland laat directeur Maurice Kuijten weten druk bezig te zijn om alles in de flat weer zo spoedig mogelijk naar behoren te laten functioneren.

“Een nieuwe boiler plaatsen, waarom kan dat niet?”

Frans Limbertie
Freelancer
Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden