Logo grootrijswijk.nl


Schouwburgdirecteur Marc Schultheis is blij met de nieuw foyer. "We waren wel toe aan een stukje vernieuwing"
Schouwburgdirecteur Marc Schultheis is blij met de nieuw foyer. "We waren wel toe aan een stukje vernieuwing" (Foto: Frans Limbertie)

Rijswijkse Schouwburg voelt als nieuw

  Cultuur

Frans Limbertie

"We hadden even wat elan nodig"

Het theaterseizoen gaat weer van start. Deze maand zijn de eerste voorstellingen te zien in de Rijswijkse Schouwburg, die de afgelopen zomer aan de binnenkant een behoorlijke metamorfose heeft ondergaan. Wij namen alvast een kijkje.

Rijswijk - Er wordt druk gewerkt deze ochtend. Lampen worden opgehangen, meubels verplaatst en het valt meteen op als je binnenstapt: veel geel en blauw, de kleuren van Rijswijk! Subtiel verwerkt met een duidelijk idee erachter. De entreehal is helemaal weg en is de nieuwe foyer geworden. De kassa is nu geïntegreerd in de balie en dat betekent dat je het theater al binnen bent wanneer je je kaartjes 's middags komt afhalen. "Is ook de bedoeling," zegt directeur Marc Schultheis. "Dat mensen hier binnen komen om gezellig een kopje koffie te drinken in onze nieuwe ruimte: 'Het Blauwe Café'. Dat kan van dinsdag tot en met vrijdag van 10.00 tot 2.00 uur. We willen een theater zijn met een open cultuur en niet alleen een gebouw achter glas waar je je kaartje voor de voorstelling kunt kopen. Ook als je mij wilt spreken en ik ben er, kan dat."

Het geheel ziet er goed en strak uit. "Vanaf eind mei tot nu zijn we flink aan de gang geweest. De inrichting van het theater mocht wel wat opgefrist worden. Was alweer een tijdje geleden. Het is sowieso gebruikelijk dat je je interieur eens in de acht à tien jaar vernieuwd. We hebben samengewerkt met een interieurbedrijf dat ons advies heeft gegeven en zijn hierna met ons eigen team aan de slag gegaan." Is er een financieel potje beschikbaar voor zoiets? "We zijn een bedrijf, dus er zit ook een stukje afschrijving in. Omdat we een uitstekend seizoen hebben gedraaid hebben we een spaarpotje gecreëerd. Daarnaast hebben onze vrienden van de schouwburg ook voor een belangrijke donatie gezorgd. Wat wij hier doen is mensen een avond uit bezorgen en dat proberen we op de best mogelijke manier. We verkopen kaartjes voor theatervoorstellingen, maar we zijn ook in de markt voor zakelijke evenementen zoals vergaderingen en feestavonden met lunch en diner. Dan moet je wel up-to-date zijn. Maar onze core business blijft uiteraard theater. We zijn 220 avonden per jaar open voor voorstellingen in de grote en in de kleine zaal, soms tegelijkertijd. Als je dan bedenkt dat ik zo ongeveer 2000 voorstellingen krijg aangeboden en ik daar dan de juiste voor ons moet uitfilteren, is de keuze soms weleens lastig."

Afgelopen zaterdagavond was met de finale van 'De Rijswijk Talent Award' (zie elders in deze krant) de eerste zogeheten proefvoorstelling om te kijken of alles klopte. En de reacties waren louter positief volgens Marc, die ook erg blij is met het nieuwe logo (meer daarover in de volgende editie).

"We hebben gekeken welk genre goed verkoopt en waar Rijswijkers graag naartoe gaan en wat theaters om ons heen doen qua programmering. Het heeft namelijk geen enkele zin om hetzelfde aan te bieden, maar soms kan het niet anders. Musical en cabaret staat in Rijswijk bovenaan."

reageer als eerste
Meer berichten




Shopbox