Logo grootrijswijk.nl


Paul de Leeuw, Freek Bartels en Anne Wil Blankers in een emotioneel stuk. Foto PR
Paul de Leeuw, Freek Bartels en Anne Wil Blankers in een emotioneel stuk. Foto PR (Foto: )

Mooi naturel spel in ontroerend stuk

  Cultuur

Door Frans Limbertie

'Moeders en Zonen', een toneelstuk van de Amerikaanse schrijver Terrence McNally, is een heftig stuk dat handelt over onverwerkt verlies, maar weet ondanks de serieuze ondertoon toch nog een glimlach op het gezicht te toveren. Voor het derde achtereenvolgende seizoen is de voorstelling al te zien in de Nederlandse theaters met Freek Bartels, Paul de Leeuw en Anne Wil Blankers in de hoofdrollen. Zaterdag zijn ze te bewonderen in de Rijswijkse Schouwburg.

Rijswijk - Het verhaal speelt zich af in het New York van de jaren negentig. Een decennium eerder krijgen we te maken met de eerste slachtoffers van AIDS. 'Moeders en Zonen' is een typisch acteursstuk is. Misschien heeft schrijver Terrence McNally het wel zo bedoeld.

"Paul de Leeuw zag het stuk op Broadway in New York. Toen ik samen met regisseur Job Gosschalk de voorstelling ook bezocht wisten we het zeker: dit is zo'n bijzonder verhaal, hier moet een Nederlandse versie van komen," vertelt Freek Bartels enthousiast. Raoul Heertje werd gevraagd voor de vertaling en bewerking, maar veranderde niet zo gek veel. "We hadden het naar Amsterdam kunnen verplaatsen, maar hebben uiteindelijk bewust gekozen om dit niet te doen en het gewoon in New York te laten." Regisseerde Gosschalk zijn spelers strak of liet hij zijn acteurs zelf hun rollen invullen? Anne Wil moet lachen en zegt: "Kom maar eens een middagje kijken, dan zie je het zelf. Nee, Job creëert meteen een prettige sfeer, waardoor je zelf erg creatief kan zijn. Hij laat je ook wel met eigen dingen komen. Je moet de dingen aan elkaar kunnen denken, niet zomaar op bevel iets doen. Op die manier ontstaan tijdens het repetitieproces juist de spontane dingen, en wordt het mooi."
Spelen jullie de voorstelling anders dan in de eerste fase, wil ik weten. "Ja, dat denk ik wel", zegt Freek. "Het zal geen mega groot verschil zijn, wat kleine nuances misschien." Volgens Anne Wil gaat het spelen na zoveel voorstellingen wel gemakkelijker, maar schuilt daarin tevens een gevaar; "Het moet natuurlijk niet al te gemakkelijk gaan worden," zegt ze. "Er zitten best hele emotionele scenes in, en mijn personage Katharine is een behoorlijk gekwelde en gecompliceerde vrouw. Ouderwets in haar denken, en daarnaast heeft ze het toch nooit helemaal kunnen verwerken dat haar zoon homoseksueel is. Ze is zelf ook maar een product van haar opvoeding. Het publiek moet beslist zelf komen kijken hoe dit mens nu eigenlijk in elkaar zit." Mothers and Sons debuteerde in 2014 op Broadway en werd genomineerd voor twee Tony Awards, waaronder die voor Best Play. Kaarten voor Moeders en Zonen zijn vanaf €32,50 verkrijgbaar op www.rijswijkseschouwburg.nl

1 reactie
Meer berichten