Foto:

Trekhaak

  Column

Onze auto heeft een trekhaak, maar een caravan hebben we niet. Ook rij ik nooit met een aanhangwagen of boedelbak. De trekhaak slijt zijn leven onder een suf dopje en doet dus nooit waarvoor hij bedoeld is. Tragisch. Op vakantie zag hij veel soortgenoten wel hun lotsbestemming vervullen, trots een caravan of vouwwagen meetorsend door Frankrijk en Italië. Onze trekhaak is een schijnbaar nutteloze accessoire, dood gewicht.

Maar toch is onze trekhaak een handig ding om te hebben als je in één van de oude wijken van Rijswijk woont. Of sowieso in een buurt waar de parkeerplekken niet alleen schaars zijn, maar ook een beetje klein. Het is geen geheim dat de gemiddelde auto de laatste decennia steeds groter is geworden, terwijl de meeste parkeervakken niet zijn meegegroeid. Daar is in veel wijken ook niet altijd ruimte voor. Het gevolg: eindeloos rondjes rijden door je wijk als je 's avonds laat op zoek bent naar die laatste parkeerplek en dan passen en meten als je eindelijk een gaatje hebt gevonden.

'Tja eigen blik eerst, als het even kan'

De gemeente krijgt vast genoeg klachten over het parkeergedoe in onze stad, of welwillende suggesties van bewoners die oplossingen aandragen. Zo kondigde de gemeente onlangs aan dat ze in gesprek gaat met de bewoners van wijk Te Werve over de parkeerellende aldaar. In de wijk wordt nog ouderwets zonder vergunning geparkeerd, waardoor ook veel Hagenezen uit Laak er hun auto neerzetten. En tja, eigen blik eerst, als het even kan.

Meer parkeerruimte kan misschien gevonden worden onder de vijver tussen de schouwburg en het toekomstige Huis van de Stad. Maar zo'n ondergrondse parkeergarage is een duur geintje, en de gemeente heeft net een verlies van €7,5 miljoen genoteerd. Dat worden dus waarschijnlijk gewoon parkeervergunningen en bumper-aan-bumper gaatjes vullen.

Waarmee we weer terug zijn bij de trekhaak. Het is namelijk een verdedigingslinie, een barrière die onze achterbumper beschermt in die krappe parkeervakken. Want bij het inparkeren kan het nou eenmaal gebeuren dat bumpers elkaar kussen als er een iets te grote auto in een iets te klein gat gepropt moet worden.

Dan is het toch prettig dat de trekhaak de eerste klap opvangt. Voor een kras op een trekhaak belt niemand zijn verzekeraar. Zelf beschikken wij intussen over parkeersensoren waardoor trekhaak-op-bumper-contact niet meer nodig is als ik zelf probeer in te parkeren. Maar een kleine wandeling door de volle straten van Rijswijk laat zien dat het vaak genoeg misgaat. Overal zult u kentekens zien met een trekhaakvormige deuk erin, maar ook daarvoor belt niemand zijn verzekeraar. Als de gemeente het echt niet meer weet, kunt u altijd nog een trekhaak laten monteren.

TIM KERSJES

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden