Cijferrijtjes

  Column

Door Ferry de Gaal

Meten is weten. En dus worden er jaarlijks allerlei statistieken gepubliceerd, zo ook over de verkeersongevallen. Vorige maand werd bekend dat er in Rijswijk in 2016 maar liefst 431 ongelukken zijn gebeurd, waarbij 118 verkeersslachtoffers vielen. Nog verontrustender is dat de cijfers een stijging laten zien van 40% ten opzichte van het jaar daarvoor. Dat belooft weinig goeds voor 2017.

De te hoge snelheid van automobilisten wordt in veel gevallen als oorzaak gezien. Bewoners aan de Huis te Landelaan noemen hun woonstraat niet voor niets de Huis de Landingsbaan. Menig automobilist vliegt hier plankgas richting de A4 waar pas wordt afgeremd om achter aan de file aan te sluiten. En de Generaal Spoorlaan wordt na twee dodelijke ongevallen al Generaal Racelaan genoemd. Nee, voor het omdopen van straatnamen heb je in Rijswijk geen actiegroepen nodig.

Waar omliggende gemeenten kiezen voor meer rotondes, drempels en andere snelheidsremmende obstakels wordt in Rijswijk steevast de zwarte asfaltloper uitgerold. Nu weer op de Generaal Spoorlaan. 'Om de doorstroming van Openbaar Vervoer en hulpdiensten te bevorderen', klinkt het excuus van de ambtenaren, die gemakshalve vergeten dat ook snelheids­maniakken daar nu dankbaar gebruik van maken.

Meten is dus weten en de statistieken zijn pijnlijk helder. Maar wie gaat iets met die cijferrijtjes doen? Politie? Gemeentelijke politiek? De politie niet. Die is wegbezuinigd. Het Rijswijkse politiebureau telt op een gemiddelde dag meer stilstaande politievoertuigen in de garage dan er blauwe dienders zijn op straat. En die hebben dan vaak de handen al vol aan verwarde personen omdat elders de crisisopvang is opgedoekt.

De politiek dan maar? Ook die laat het afweten. Op automobilistje pesten rust immers een taboe. Met betaald parkeren worden al weinig vrienden gemaakt. Om nu in Rijswijk ook de verkeerssnelheid serieus aan te pakken, gaat een brug te ver.

Nee, in de verkiezingsprogram­ma´s voor 21 maart zijn weinig concrete plannen terug te vinden voor een betere verkeersveiligheid. En slechts één partij trok hard aan de bel naar aanleiding van het meest recente dodelijke ongeval. Met een reeks open-deur-vragen aan het college van B&W. Maar ook het vreemde verzoek pas over drie maanden te reageren. Dan zijn we dus weer 100 ongevallen verder.

Politie heeft geen capaciteit, politiek ziet geen prioriteit. En dus blijven kwetsbare verkeersdeelnemers in Rijswijk vogelvrij. Op verbetering hoeven zij voorlopig niet te rekenen. Niet de komende vier jaar statistisch gezien. Kijk intussen dus maar goed uit met oversteken.

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden