Hoewel de bestedingen tijdens Corona flink zijn gedaald, groeien maaltijdbezorgservices als Uitgekookt.nl hard. Foto: Uitgekookt.nl
Hoewel de bestedingen tijdens Corona flink zijn gedaald, groeien maaltijdbezorgservices als Uitgekookt.nl hard. Foto: Uitgekookt.nl (Foto: )

Meer maaltijdbezorging aan huis door de coronacrisis

Buiten de deur eten was er een tijd lang niet meer bij door de coronacrisis, een smakelijke hap thuis laten bezorgen kon nog wel. En dus groeiden maaltijdbezorgservices de afgelopen maanden als kool.

Regio - Uitgekookt.nl, al jarenlang een speler op de bezorgmarkt, krijgt sinds de uitbraak van Corona 50 tot 60 procent meer aanmeldingen van nieuwe klanten per week. De maaltijdbezorgservice van Uitgekookt.nl heeft 90 depots verdeeld door het gehele land en zo’n 470 lokale vaste bezorgers.

“Betrouwbaarheid is in deze tijd een groot goed, waarmaken wat je belooft en een vertrouwd gezicht door een vaste bezorger aan de deur die de klant kent, wordt enorm gewaardeerd door onze klanten”, zegt Johan van Marle, eigenaar bij Uitgekookt.nl. Een andere trend die hij waarneemt, is dat steeds meer mensen eisen stellen aan hun bezorgmaaltijden als het gaat om verantwoorde en gezonde maaltijden. En dat is precies wat Uitgekookt.nl levert, stelt Van Marle.

Gezond

ABN Amro en Thuiswinkel.org hebben uitgebreid onderzoek gedaan wat de coronacrisis betekent voor de bestedingen in het online en offline landschap. Dat de consumentenbestedingen scherp dalen, is voor niemand een verrassing. Veel winkels en horecagelegenheden zijn (verplicht) gesloten geweest en er worden veel minder uitstapjes gepland, er werd 22 procent minder geconsumeerd dan vorig jaar.

Van offline naar online

Er is dan ook een duidelijke verschuiving van offline naar online: consumenten schaffen veel meer aan op het internet. Opvallend is dat dit in de loop van de afgelopen periode is toegenomen. Waarschijnlijk bieden steeds meer bedrijven online bestellen aan en wordt de groep die online bestelt groter. Nu Nederland grotendeels thuiswerkt worden aankopen bij retailers die meestal in het weekend plaatsvinden, zoals bij speciaalzaken en doe-het-zelf zaken, ook vaker doordeweeks gedaan. Kortom, het weekpatroon in bestedingen is tijdens de lockdownperiode weggevallen. De door GfK gemeten groeicijfers zijn herkenbaar voor veel productsectoren die het thuis leven en werken mogelijk maken.

Ook Uitgekookt.nl levert veel maaltijden doordeweeks. "We maken smakelijk thuis eten makkelijk", zegt Van Marle. “Wij hoeven niet meer te pionieren hoe maaltijden veilig, gekoeld vervoerd kunnen worden of hoe onze maaltijden gemakkelijk verwarmd kunnen worden. Dat is het voordeel van onze jarenlange ervaring.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden