Toch fijn dat er nu weer zelf de boeken kunnen uitzoeken in de Rijswijkse Bibliotheek
Toch fijn dat er nu weer zelf de boeken kunnen uitzoeken in de Rijswijkse Bibliotheek (Foto: Frans Limbertie)

We mogen eindelijk weer naar de bieb

'Boeken pakketten waren erg populair'

Frans Limbertie

Afgelopen week konden veel bibliotheken in Nederland hun deuren weer openen. Ook die in Rijswijk. Wel nog in kleine stapjes, maar een eerste begin is er. Vanzelfsprekend is bij de heropening de veiligheid van bezoekers en medewerkers gewaarborgd. “We zijn blij dat we onze lezers weer kunnen begroeten," zegt Heidy van Haren, als teamleider verantwoordelijk voor de operationele zaken in de bibliotheek.

Rijswijk - Ook bij binnenkomst in de Rijswijkse bieb is het duidelijk. Vooralsnog alleen even boeken terugbrengen en nieuwe ophalen. De mandjes waarin je de geleende boeken kunt doen staan klaar en zijn nu even verplicht verbruik. De leeszaal, koffiecorner en de toiletten zijn tot nader order helaas nog wel even verboden gebied. “Voorlopig hebben we het zo ingericht om op deze manier het klantencontact nog even te beperken,” laat Heidy weten. Negen weken lang was de Rijswijkse Bibliotheek dicht. Ondanks dat de medewerkers dit al een beetje zagen aankomen ging het uiteindelijk toch allemaal wel heel snel. ”Een onwerkelijke situatie. In de tien jaar dat ik nu werkzaam ben in deze branche had ik zoiets nog niet eerder meegemaakt.” Er lag niet meteen een scenario op de plank. Wel werd direct voor de eerste praktische zaken een crisisteam gevormd met het management en de teamleiders. “Dat verliep goed,” zegt Heidy. “De ideeën komen dan vanzelf. Met een noodplan wisten we al snel wat we konden gaan doen. Natuurlijk was het zaak om strikt de richtlijnen vanuit de overheid te volgen. Waar mogelijk zoveel proberen thuis te werken, hoewel dat in onze branche niet altijd even makkelijk is. Werken in een bibliotheek is nu eenmaal een dienstverlenende service en thuis wordt dat toch een stuk lastiger.” Het was dus even echt schakelen toen de deuren dicht gingen? “Zeker wel. De eerste tijd hebben we gebruikt voor wat achterstallige werkzaamheden, want niemand wist immers hoe lang dit zou gaan duren. Omdat we iets voor onze klanten wilden betekenen, ontstond het idee om te starten met zogenaamde boekenpakketten. Natuurlijk wel volgens de officiële richtlijnen. Je hebt hier ook de goedkeuring van de gemeente voor nodig." Die kwam er gelukkig snel. Klanten konden voorkeuren opgeven voor boeken die ze graag wilden lezen. Heidy: “Best wel arbeidsintensief werk, maar het leverde ook heel veel positieve reacties op. Zo kregen we bijvoorbeeld een heel mooi handgeschreven briefje in onze boekenbus van een mevrouw van 89 die vroeg of het mogelijk was om een paar boeken bij haar thuis af te leveren. Onze vrijwilligers van Boek aan Huis zijn toen bij haar langs gegaan.” Er staan normaliter veel activiteiten gepland bij de bibliotheek. Helaas zijn deze allemaal komen te vervallen. “Misschien worden die naar een later tijdstip verplaatst,” laat Heidy weten. "We zijn nu aan het bedenken of we toch niet iets van spreekuren voor het Taalhuis of digitale vaardigheden voor kleinere groepen op afstand kunnen organiseren. De komende weken hopen we dat er meer duidelijk wordt.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden