Foto:

Knippen en plakken

Rijswijkse coalitiepartijen lopen niet over van goede plannen en daarvan maakt de oppositie bij gelegenheid dankbaar gebruik. Zoals afgelopen week toen de Haagse Courant ervoor koos om bij gebrek aan beter nieuws onze fractievoorzitter van GroenLinks het podium te gunnen.

Aanleiding was het Schone Lucht Akkoord, dat Rijswijk tot ongenoegen van GroenLinks als een van de weinige regiogemeenten niet ondertekend heeft. Dat de Rijswijkse coalitie zelf geen plannen heeft voor een betere luchtkwaliteit hoeft volgens onze GL-fractievoorzitter overigens geen probleem te zijn. Zij verwijst gemakshalve naar onze buurgemeente Den Haag 'dat het wiel al heeft uitgevonden'. En waar de fractievoorzitter Den Haag noemt, bedoelt ze waarschijnlijk haar grote Haagse voorbeeld en partijgenoot Van Tongeren. U weet het wellicht nog wel, de wethouder die met het uit haar stad verbannen van een paar nostalgische Puchjes het hele Haagse milieuprobleem denkt te hebben opgelost. "Gewoon knippen en plakken die plannen", adviseert onze GL-fractievoorzitter haar collega-politici in de krant.

Een parkeervergunning voor heel Rijswijk Buiten

En dan wordt opeens Rijswijk Buiten erbij gehaald. 'Ons paradepaardje van duurzaamheid'. De nieuwbouwwijk is gasloos, de huizen hebben er zonnepanelen en – zo wordt hier nog maar eens benadrukt - GroenLinks is er de meest gekozen partij. De interessante vraag of al deze nieuwe Rijswijkers al langer GL-kiezer waren en daarom voor Rijswijk Buiten kozen, óf dat de aanschaf van hun duurzame nieuwbouwwoning aanleiding was voortaan maar op GroenLinks te stemmen, wordt tijdens het interview jammer genoeg niet gesteld.

Enerzijds blij met haar (nieuwe) achterban in Rijswijk Buiten heeft onze GL-fractievoorzitter ook kritiek op de nieuwbouwwijk. En dan met name op de ontwikkelaars ervan. In het ontwerp van de wijk zou een storende fout zijn gemaakt. "Voor de deur van een deel van de huizen is ruimte voor 2,2 (!) auto's. Dat had echt anders gemoeten", aldus de fractievoorzitter in het artikel waarin met geen woord wordt gerept over het ontbreken van voldoende openbaar vervoer. En ook bruikbare suggesties hoe inwoners van deze wijk zonder auto naar werk, school, ziekenhuis of vereniging moeten reizen, worden niet aangedragen.

De verkiezingen zijn nog ver weg. Toch doet GroenLinks er misschien goed aan alvast met het schrijven van haar programma voor 2022 te beginnen. Dan weten de kiezers tijdig waar ze aan toe zijn. In dat programma zal traditiegetrouw het autogebruik verder worden afgekeurd. Twee auto's per woning, dat kan niet langer. Ik zou zeggen: GroenLinks, verbeter de wereld en begin bij je eigen achterban. Kondig een parkeervergunning aan voor heel Rijswijk Buiten. Prijs voor een eerste auto pak hem beet € 150,-. Vergunning voor een tweede auto - even 'knippen en plakken' van Den Haag - vier keer datzelfde bedrag. Verkiezingssucces verzekerd. Ik weet alleen nog niet voor wie.

Meer berichten