Foto:

23

Buslijn 23 rijdt door zo’n beetje heel Rijswijk. Heel Rijswijk? Nee, helaas wordt de Muziekbuurt tegenwoordig overgeslagen door de uitbaters van het busvervoer in onze regio. Zelfs De Rijdende Rechter werd erbij gehaald, maar vooralsnog zonder succes. De HTM bleek onvermurwbaar en bleef bij het besluit om de haltes in de Muziekbuurt op te heffen. De bewoners van de wijk laten het er niet bij zitten, en dat is hun goed recht.

Nu is er sinds de zomer van 2019 een nieuwe vervoerder in het streekvervoer, het van oorsprong Israëlische EBS, en Rijswijks Belang ziet mogelijkheden om met deze partij in gesprek te gaan over het busvervoer voor de Muziekwijk. De partij wil dat de wethouder gaat kijken of hij potten kan breken met EBS om de Muziekbuurt weer aan te doen. Het is een nobel streven, maar het lijkt me niet kansrijk. Het openbaar vervoer dat EBS uitvoert is aanbesteed via de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Uiteraard kan de gemeente Rijswijk haar wensen kenbaar maken, maar er zijn meer gemeenten met wensen. Daar komt nog bij dat de vervoersmaatschappij ook nog geld wil verdienen aan het rondrijden met Rijswijkers, en blijkbaar is het niet rendabel genoeg om de twee haltes in de Muziekbuurt aan te houden.

Moet de gemeente dan maar bijbetalen?

Het gemis van lijn 23 in de Muziekbuurt laat zich voelen, maar wat nu? Meer geld? Een motie van Rijswijks Belang om €57.500 (want zoveel kost het, blijkbaar) in de gemeentelijke begroting te reserveren voor deze twee haltes, haalde het afgelopen december niet. Natuurlijk was het streven van de partij sympathiek, maar het laat ook zien dat het financieren en organiseren van het openbaar vervoer op deze manier problematisch is. Vroeger was zeker niet alles beter. Maar toen het openbaar vervoer nog vooral in overheidshanden was, kon de politiek er nog voor kiezen om ergens een verlies te nemen vanwege de publieke belangen.

Dat is nu een stuk moeilijker. Het vervoer wordt aanbesteed en commerciële partijen mogen het vervoer uitvoeren. Zo’n bedrijf wil graag winst maken (wat op zich niet erg is), maar het gevolg is dat de onrendabele delen worden weggesneden. Een groep burgers wordt hier boos over, de politiek trekt het zich aan en moet onder druk de portemonnee trekken om bij te passen. Het gevolg: de vervoerder richt zich op de winstgevende delen, de belastingbetaler springt bij waar verlies wordt geleden. Vroeger kon de overheid de verliesgevende delen nog subsidiëren met de winstgevende delen.

De enige hoop voor de Muziekbuurt is dat de gemeente de rest van de MRDH meekrijgt, maar de vervoerders zullen er vast iets voor terug willen zien. En de buurtvereniging blijft intussen op de deur kloppen bij de HTM, maar zonder succes: ook de HTM wijst naar de afspraken die in eerder MRDH-verband zijn gemaakt. De wethouder zit in een lastig parket: extra geld bieden als subsidie zit er gezien de gemeentelijke financiën ook niet in. Hopelijk komt er snel oplossing, linksom of rechtsom.

Meer berichten