Ferry de Gaal.
Ferry de Gaal. (Foto: )

Dolmus 23

3-0-1-4-2-5. De HTM bus rijdt langs mijn huis. Naar links richting Scheveningen, naar rechts terug naar De Schilp. Tot acht uur 's avonds elk kwartier weer, daarna elk half uur. Ik tel het aantal passagiers en dat zijn er bedroevend weinig. Daar moet een hoop geld bij.

Ik kom tot deze telling nadat ik eerder vandaag naar de herhaling van een radioprogramma over mobiliteit luisterde. In de studio discussieerde een groepje slimmeriken over de kostprijs van ons vervoer. Uitgangspunt was de kilometerprijs per persoon van de Tesla model S. Vanwege de verwachte lange levensduur en lage onderhoudskosten schijnt de kilometerprijs van deze bolide bij volle bezetting te schommelen rond een duppie per persoon.


Discussie-deelnemer Carlo kan zo'n Tesla niet betalen en rijdt zelf in een onverwoestbare Mercedes C klasse uit 2003. Zijn missie luidt: Zo goedkoop mogelijk autorijden. Carlo is een zuinige rijder en het onderhoud aan zijn auto valt reuze mee. Elke passagier, kilometer, tank- en onderhoudsbeurt wordt genoteerd. Carlo's kilometerprijs schommelt tussen de 11 en 12 cent per persoon, ervan uitgaande dat er telkens 5 mensen meetuffen.

Rijswijk heeft de HTM helemaal niet nodig

Zo kwam ongemerkt de alsmaar stijgende woekerprijs van ons OV ter sprake, waarvan de kilometerprijs per persoon inmiddels een veelvoud is van die van zelf autorijden. En wie de ambitieuze plannen van onze regionale vervoersbedrijven kent voor onder meer een nieuwe metroverbinding langs de Haagse Binckhorstlaan weet al dat de prijs van het tram- en buskaartje straks nog verder omhoog moet. Maar wees gerust, mensen die afhankelijk zijn van het OV en dit moeilijk kunnen betalen, worden door dezelfde vervoersautoriteiten voor een tegemoetkoming gemakshalve naar hun gemeente verwezen. Nog even dus en de Rijswijkse belastingbetaler bekostigt het OV.

Dat OV, zo concludeerde het discussiepanel, prijst zichzelf dus uit de markt en het wordt tijd voor alternatieven. En plots kwam de Dolmus ter sprake. U kent hem misschien wel van uw Turkse vakantie? Die minibusjes van particuliere rijders die op eigen initiatief en voor eigen rekening over vaste routes maar niet op vaste tijden door de stad sukkelen, onderweg passagiers oppikken en die een bescheiden ritprijs vragen. Is het druk, dan zie je veel busjes. Buiten de spits als de vraag naar vervoer afneemt, is de Dolmus-ondernemer zelf slim genoeg zijn busje op tijd weer aan de kant te zetten.

Dolmus 23, is dit het ei van Columbus? De langverwachte oplossing voor Rijswijk, dat al ruim een jaar in de war is van het schrappen van twee bushaltes? We hebben die HTM hier eigenlijk helemaal niet nodig. We schrappen ook de resterende haltes van lijn 23 en laten vanaf nu onze eigen Dolmus-busjes rijden. Vraag en antwoord in perfecte harmonie. En ook leuk, tegen een concurrerende en dus lagere prijs natuurlijk.

Meer berichten