Links: musicalzangeres Janke Dekker. Rechts: haar dochter, de klassieke operazangeres Amy Egbers.
Links: musicalzangeres Janke Dekker. Rechts: haar dochter, de klassieke operazangeres Amy Egbers. (Foto: Wim Lanser)

Help mijn moeder zingt musical!

Frank van der Schaar

Help mijn dochter zingt opera!

Het theaterconcert Generations van musicalzangeres Janke Dekker en haar dochter, de klassieke operazangeres Amy Egbers komt naar de Rijswijkse Schouwburg. Generations, oftewel Help mijn moeder zingt musical! Help mijn dochter zingt opera! is een gezongen theatercollege over musical en opera. Met muziek proberen moeder en dochter bovendien de generatiekloof met ontroering en veel humor te overbruggen.

Rijswijk - Het had maar weinig gescheeld of Amy Egbers was, net zoals haar moeder, afgestevend op een carrière in de musicalwereld. Al op jonge leeftijd speelde zij in de musicals Narnia de leeuw en Kruistocht in spijkerbroek. In de musical Oorlogswinter speelde zij op 19e jarige leeftijd de hoofdrol.

Toch besloot zij haar carrière rond haar 20e een andere wending te geven, Amy ging geschiedenis studeren. Maar toen zij in 2014 de kans kreeg om in Het Concertgebouw de West Side Story te zingen kroop het bloed waar het niet kruipen kon en zij meldde zich aan op de Fontys Conservatorium in Tilburg om op de afdeling muziektheater klassieke zang en opera te studeren. Geen musical dus!

Janke Dekker moest even slikken toen zij het nieuws hoorde dat haar dochter de operakant op wilde. Maar zij begreep wel dat Amy geen musicalmeisje wilde worden. ''In opera kan je veel meer je persoonlijkheid vastleggen'', aldus Janke, ''in veel musicals liggen de karakters en types contractueel vast en zelfs manier van zingen, in Disneymusicals bijvoorbeeld hoor je over het algemeen de zangeressen allemaal 'belten', dat betekent hard zingen''.

Terwijl in musicals het verhaal domineert is bij opera de ervaring van klank in combinatie met muziek en beeld belangrijker.

Toch laten Janke en Amy in Generations ook zien dat de wereld van opera en musical op elkaar lijken, ook muzikaal gezien. Leonard Bernstein de schepper van de West Side Story is ook een operacomponist. ''Het is raar'' zegt Amy, "wanneer ik in een bepaalde omgeving vertel dat ik een operazangeres ben dan krijg ik allemaal interessante vragen, terwijl dezelfde mensen enigszins meewarig over musical doen, terwijl er fantastische zangeressen zijn die beide genres beoefenen''. "Met Generations proberen we de eventuele vooroordelen weg te halen bij het publiek over musical en opera'', vult Janke aan.

Generations is niet alleen een productie die over muziek gaat. In de breedste zin van het woord komen er allerlei moeder-dochter, ouder-kind problematieken op tafel met weliswaar muziek als verbinder en als aanstichter. ''Ik kom uit een typische theaterfamilie'' aldus Amy, ''ik ging in een reiswiegje mee naar alle theaters en daar is mijn liefde voor was ontstaan''.

Toen Amy 4 was zat zij op het balkon in theater Kunstmin in Dordrecht naar haar moeder te kijken die Carmen speelde in een musicalversie van deze opera. Wanneer aan het einde van de musical Carmen wordt vermoord, schreeuwde de kleine Amy wanhopig, luid en duidelijk; ''blijf van mijn mama af!''. Waarna de hele zaal in lachen uitbarstte. Moeder en dochter moeten ook nog steeds lachen om deze herinnering. Maar serieuzer. ''Eén van mijn dromen is om Carmen te zingen'', zegt Amy, ''en hoogstwaarschijnlijk komt dat door die rol van Janke.

Meer berichten