Foto:

Ja/Nee tegen Ja/Ja-sticker

We hebben even geen college, dus onze ambtenaren hebben alle tijd voor hun eigen proefballonnetjes. De Rijswijkse burger wordt deze weken gevraagd een enquête in te vullen of het een goed idee is dat we in Rijswijk ook de Ja/Ja-sticker gaan inzetten tegen ongevraagd reclamedrukwerk. De peiling werd vorige week dinsdag gelanceerd, ná 1 april dus, en blijkt geen grap.

De Ja/Ja-stickermanie is komen overwaaien uit Amsterdam. Andere grote steden en nu ook Rijswijk hebben aangegeven het Amsterdamse voorbeeld misschien wel te volgen, ingegeven door het aangevoerde milieuargument dat zo'n Ja/Ja-plakker de moord op 6.000 bomen per jaar voorkomt. Zo'n bewering weer die niet kan worden waargemaakt en na tussenkomst van de Reclame Code Commissie ook niet meer mag worden gebruikt.

Probleem ongevraagde folders lost zich vanzelf op

De Rijswijkse lancering van het idee komt op een merkwaardig moment. De ene na de andere winkelketen legt het loodje en ons winkelcentrum In de Boogaard wordt, ook mede daardoor, met de dag een stukje kleiner. Met als gevolg dat ook onze pakketjes reclamefolders zienderogen slinken. Het probleem lost zich hier dus vanzelf op. En wat toch overblijft? Dat laat de Rijswijkse burger netjes recyclen door het in de papiercontainer te gooien. Tenminste, als die container tijdig wordt geleegd. De kans is immers dat je in Rijswijk een lege papiercontainer treft, is nog altijd kleiner dan een parkeerplekje vinden op de Burgemeester Elsenlaan.

De verspreiders en drukkers van de folders verzetten zich met hand en tand tegen de Ja/Ja-sticker. Voor de branche staat veel op het spel, de invoering gaat onder meer tienduizenden mensen hun (deel)baan kosten. Gemakshalve wordt kennelijk ook vergeten dat juist deze branche – met een recyclepercentage van ruim 90 procent – een van de duurzaamste van Nederland is.

De folderbranche verloor een eerste rechtszaak tegen de gemeente Amsterdam maar ging hiertegen meteen in hoger beroep. Juristen vonden nog tientallen niet eerder genoemde argumenten. Een kleine greep hieruit: Het plan schaadt de economische belangen van alle partijen in de keten van retailer tot bezorger. Het realiseert de gestelde milieu­effecten niet. Handhaving kost veel geld. Maar ook: De Ja/Ja-sticker werkt stigmatiserend omdat huishoudens openlijk moeten laten zien dat ze zijn aangewezen op aanbiedingen. De Ja/Ja-sticker dwingt de burger afstand te doen van zijn privacy en is in strijd is met de Grondwet, die onze vrijheid van meningsuiting én informatiegaring beschermt. Oei.

De uitspraak in hoger beroep wordt later dit jaar verwacht. Intussen wordt wel duidelijk dat veel gemeenten zich in een wespennest steken. Zover is het in Rijswijk gelukkig nog niet. Daar wordt tot nu alleen nog maar de vraag gesteld Ja of Nee tegen de Ja/Ja-sticker. Als je het niet erg vindt, kies ik voorlopig voor een Nee.

Meer berichten