Foto: Erick Kicken

De losse voetjes van theatergroep Nurt

Redactie

Vaart, energie en dynamiek

Theatergroep Nurt, deel van het Rijswijks Jeugdtheater presenteerde afgelopen weekend een musicalversie in de Rijswijkse Schouwburg.

Rijswijk - Bij een musical als Footloose verwacht het publiek vaart, energie en dynamiek. Dit maken de spelers meer dan waar. De jongvolwassen acteurs van Nurt maken er een feestje van op het podium.

Renske Hoeksma (regie. Choreografie) en Irene Borst (regie en zang) werkten het hele seizoen met de groep naar deze voorstelling toe. Hun werk komt goed uit de verf in Footloose, dat van muziek, zang en dans aan elkaar hangt. Het decorontwerp van Pepijn Jehee voegt de juiste sfeer toe. Met houten schuttingen die van vorm en functie veranderen komt zowel het sobere karakter van het dorp Bomont uit de verf, als de scènes op school of in een danstent.

De openingsscene is nog wat rommelig en soms slecht te verstaan, de spelers buiten adem van hun eerste dans. Daarna komt de groep op stoom. De muzikale overgangen (band o.l.v. Koen Both) lopen soepel en de meerstemmige samenzang is in sommige nummers perfect.

Dion Rust zet een beweeglijke Ren neer en vormt vanaf de eerste ontmoeting met de domineesdochter (Marieke Braat) een mooi duo.

Het verhaal

Nog even het geheugen opfrissen: De musical gaat over Ren, een jongen die samen met zijn moeder vanuit Chicago verhuist naar een klein dorpje. De dominee is er de baas. Hij bepaalt wat zondig is en wat niet. Voor een jongen die gewend is aan muziek en dans is het dorp een gevangenis. Moderne muziek is verboden en dansen uit den boze. Sterker nog: bij wet verboden. Ren wordt niet geaccepteerd en als hij ook nog eens verliefd wordt op Ariel, de dochter van de dominee, heeft hij pas echt een probleem. Hoewel de diepe urgentie om te móeten dansen in de musical minder aan bod komt dan in de film, is het duidelijk dat Ren zich in Bomont ernstig verveelt en zijn ei nergens kwijt kan.

Meer berichten