Logo grootrijswijk.nl


De laatste hand wordt gelegd aan het maken van de halteplaats voor buslijn 51 bij Rijswijk's jongste woonwijk RijswijkBuiten. Foto: Otaweb
De laatste hand wordt gelegd aan het maken van de halteplaats voor buslijn 51 bij Rijswijk's jongste woonwijk RijswijkBuiten. Foto: Otaweb (Foto: Hans Ouwerkerk)

RijswijkBuiten met Bus 51 ontsloten

Door Hans Ouwerkerk

René van Hemert is maar wat blij als vanaf 10 december buslijn 51 via een nieuwe route de nieuwbouwwijk RijswijkBuiten ontsluit. "En met een nieuwe lijn 53 in de spits en een belbus in de daluren blijft ook Pasgeld met het openbaar vervoer bereikbaar", licht de wethouder van verkeer en vervoer toe.

Rijswijk - De laatste hand wordt momenteel gelegd aan de halteplaatsen aan de Prinses Beatrixlaan bij de kruising Terras van Sion en Laan van 't Haantje. Vanaf aanstaande zondag gaat hier Bus 51 stoppen als onderdeel van de nieuwe route tussen station Rijswijk en Station Delft. "Deze routewijziging is binnen de Metropoolregio niet zonder slag of stoot gegaan", blikt Van Hemert op de onderhandelingen terug. "Er leven binnen zo'n vervoersregio bij de 23 deelnemende gemeenten natuurlijk meer wensen. We hebben het goed weten te onderbouwen." Heikel punt in het geheel is dat RijswijkBuiten nog in aanbouw is. Een openbaar vervoerlijn naar een nieuwbouwwijk is pas rendabel wanneer daar voldoende mensen wonen die er gebruik van maken. "In RijswijkBuiten wonen nu naar schatting zo'n 2.500 mensen en het is belangrijk dat de wijk met het openbaar vervoer bereikbaar is." De nieuwe route van 51 voert niet langer over de Lange Kleiweg. "Ik wilde natuurlijk niet dat RijswijkBuiten ten koste zou gaan van Pasgeld." Tegelijkertijd moest Van Hemert wel opboksen tegen de slechte in- en uitstapcijfers op de Lange Kleiweg. "Slechts 20 reizigers per dag. En daar rijden dan dagelijks 64 bussen voor." Om de wijk niet aan zijn lot over te laten gaat er nu een nieuwe Bus 53 rijden, In de spits volgt die de oude route van Bus 51. En buiten de route gaat Connexion op afroep rijden. "Dat betekent dat wanneer men de bus nodig heeft men een uur van te voren kan bellen. Vervolgens stopt het busje aan de halte." Voor de exploitatie trekt Rijswijk dit jaar maximaal €90.000 uit. "Als de bus minder wordt gebeld, valt het bedrag lager uit", zegt Van Hemert, die nog één droom heeft: "Dat is een ov-verbinding met Rotterdam The Hague Airport."

De OV-chipkaart geldt niet voor de belbus. Een ritje kost € 2,35. Dit bedrag moet worden gepind of men kan via connexion.nl/webshop vooraf een e-ticket aanschaffen. Er mag in het openbaar vervoer met ingang van 1 januari 2018 niet meer met cashgeld worden betaald. Dit is een landelijke regeling. Het boeken van de belbus kan één uur voor vertrek via 088-6000904.

1 reactie
Meer berichten