<p>Verkeerswethouder Lugthart: &quot;Een veiliger fietsoversteek is zo&#39;n voorbeeld waarbij de gemeente actie ondernam na signalen van inwoners.&quot;</p>

Verkeerswethouder Lugthart: "Een veiliger fietsoversteek is zo'n voorbeeld waarbij de gemeente actie ondernam na signalen van inwoners."

(Foto: Gemeente Rijswijk)

Hoe blijft Rijswijk bereikbaar en veilig?

Amper twee weken na het aanbieden van de petitie “Verbeter leefomgeving Churchill Torens” vindt pal voor deze flat een dodelijk ongeval plaats. “Nee, ik ga nu niet zeggen dat we hiervoor zo gewaarschuwd hadden”, reageert een geschrokken Maggie Knoester, initiatiefneemster van de petitie. “Ik ken de oorzaak niet. Feit is wel dat bewoners in de Plaspoelpolder met veel verkeersoverlast kampen. Dat was de reden onze petitie aan verkeerswethouder Björn Lugthart aan te bieden. Het wordt veel te druk op straat in Rijswijk.”

RIJSWJK – “Dat laatste kan ik niet ontkennen”, reageert wethouder Lugthart. “Regelmatig spreken inwoners mij aan en hoor ik over problemen rond verkeersveiligheid, parkeercapaciteit, verkeersdoorstroming, geluidshinder of luchtkwaliteit. Met de forse groei van Rijswijk staat ons mobiliteitssysteem onder druk. Als we niets doen wordt het hier onleefbaar.”

Een petitie kreeg de wethouder ook een maand eerder, dit keer uit handen van Peter Dejalle uit de Presidentenbuurt. Hij en zijn buren signaleerden vooral geluidsoverlast van motoren en auto’s. “Door Corona leek het er even op dat het iets rustiger was geworden op de normaliter drukke doorgaande wegen in onze wijk. En het slechter wordende weer zorgt intussen voor minder herrie van motoren. Wij zijn echter bang dat de overlast in het voorjaar weer terugkomt.”

“Het is duidelijk, actie is nodig”, beaamt wethouder Lugthart. ”Alleen met extra maatregelen kunnen wij Rijswijk ook de komende jaren bereikbaar, verkeersveilig en leefbaar houden. Hoe we dat willen gaan doen, nemen we op in een plan: de Mobiliteitsvisie. Ik wil nu snel met alle betrokken partijen in gesprek om samen naar oplossingen te zoeken. Dat kan van alles zijn en per wijk gaan verschillen. De inbreng van inwoners is daarbij cruciaal, zij weten als geen ander wat de knelpunten in hun omgeving zijn.”

Met dat laatste is Marcia Evers uit RijswijkBuiten het eens. Zij nam in juni samen met wethouder, wijkagent en andere buurtbewoners deel aan een wijkschouw verkeersveiligheid. ”Het wemelt in onze wijk dagelijks van de bestelbusjes. Tijd is geld voor de chauffeurs en dat maakt dat veel van die busjes met hoge snelheden door onze straten schieten met alle gevaren van dien. Meer verkeersdrempels kunnen helpen maar ook het aanwijzen van de hele wijk als 30 km zone. Mits er dan wel regelmatig op snelheid wordt gecontroleerd.”

Deze week startte de gemeente een peiling (www.rijswijk.nl/mobiliteitstransitie). Lugthart: “We vragen alle Rijswijkers aan te geven hoe zij reizen, wat zij belangrijk vinden voor verkeer en vervoer in de toekomst en hoe we dit voor elkaar kunnen krijgen. Nog dit najaar organiseren we bijeenkomsten en gaan we samen met inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties aan de slag met de knelpunten en oplossingen die met de peiling zijn opgehaald. De uitkomsten van peiling en bijeenkomsten vormen hierna de basis voor de Mobiliteitsvisie die medio volgend jaar wordt vastgesteld.”

Inwoners kennen hun wijk en zijn de beste adviseurs

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden