<p>Wethouder Armand Van de Laar in winkelcentrum In de Bogaard dat momenteel een flinke metamorfose ondergaat. Foto: Robbert Roos&nbsp;</p>

Wethouder Armand Van de Laar in winkelcentrum In de Bogaard dat momenteel een flinke metamorfose ondergaat. Foto: Robbert Roos 

Aan de slag met uitkomsten enquête

Eind juli plaatste wethouder Economie Armand van de Laar een oproep in een filmpje op social media. Centraal stond de vraag; ‘Waar liggen volgens u de kansen om Rijswijk op het gebied van het vestigings- en ondernemersklimaat te verbeteren.” Aan die oproep werd goed gehoor gegeven. Wethouder Van de Laar gaat met de uitkomsten aan de slag.

Robbert Roos

Rijswijk - In eerste instantie had de gemeente Rijswijk het plan opgevat om dit jaar de informatie ter aanvulling op de nieuwe economische strategie op te halen tijdens de bijeenkomsten met ondernemers. Toen was daar ineens corona. Die uitbraak zetten niet alleen een streep door de geplande bijeenkomsten; het plaatste ook de gehele economie in een compleet nieuw perspectief. “Het was voor ons direct duidelijk dat dit een heel bijzonder jaar zou gaan worden”, steekt wethouder Van de Laar van wal. “Daar wilden we ons echter niet door uit het veld laten slaan dus besloten we op zoek te gaan naar alternatieve mogelijkheden. Normaal gesproken ga ik zelf altijd graag naar de ondernemers toe. Dat was nu niet mogelijk. Daarom hebben we onze vragen en oproep gebundeld en een heuse film opgenomen die verschillende kanten van de Rijswijkse economie belicht. Deze hebben we vervolgens gedeeld op internet en social media.” Over het algemeen wordt het economisch klimaat van Rijswijk goed gewaardeerd. Er kwamen in totaal zo’n 60 reacties binnen. “Daar zaten echt hele serieuze en waardevolle reacties tussen”, reageert Van de Laar enthousiast. “Natuurlijk heeft iedereen de enquête ingevuld vanuit het eigen perspectief, toch heeft Rijswijk een aantal sterke punten die vaak naar voren kwamen zoals de bereikbaarheid en het historisch karakter van bijvoorbeeld Oud Rijswijk. Dat mag volgens de ondernemers beter onder de aandacht gebracht worden omdat veel buitenstaanders die kant van Rijswijk niet kennen.” De verbeterpunten die aangedragen werden waren van een hoog niveau. “Je merkt dat men bereid is om stadsbreed te kijken. Wat de positie van Rijswijk in de regio is, en hoe we die naar een hoger niveau kunnen tillen.” Bijvoorbeeld door het organiseren van meer evenementen, het instellen van een Bedrijven Investeringszone (BIZ) of het opknappen van de openbare ruimte. Ook schone mobiliteit is een belangrijk item wat uit de onderzoeksresultaten naar voren komt. “Ondernemers zijn op zoek naar ‘schone’ oplossingen zoals meer oplaadpunten voor elektrische auto’s of fietsen en plaatsen waar die veilig gestald kunnen worden.” Op dit moment worden de aangedragen punten gebundeld in een uitvoeringsagenda met concrete acties. “Veel punten hebben te maken met financiering. Gezien het tekort op de begroting moeten we goed bekijken in welke volgorde we die aanpakken. Met punten die we direct uit kunnen voeren gaan we zo snel mogelijk aan de slag.”De punten uit het actieplan worden teruggekoppeld naar alle betrokkenen. “Daarnaast blijven we in gesprek met de raad om richting te geven aan de definitieve invulling van de economische strategie.” Het definitieve plan wordt naar verwachting in het eerste kwartaal 2021 door de raad vastgesteld. De reacties op de enquête zijn binnenkort terug te lezen op https://www.rijswijk.nl/economie. Hier is ook informatie terug te vinden over het vervolgproces.

Robbert Roos
Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden